• LOGIN
  • Ingen varer i kurven.

Login

På dette kursus får du et solidt, grundlæggende kendskab til Excel samt lærer at udarbejde simple regneark, som kan bruges direkte i dit daglige arbejde. Du får en dybdegående introduktion til Excel, samt lærer de mest anvendte funktioner og værktøjer, således at du efter endt kursus vil være fortrolig med at navigere rundt i Excel og benytte programmet professionelt til at løse dine arbejdsopgaver. Desuden vil du få massere tips, tricks og genveje til at effektivisere dit arbejde i Excel og derfor spare massere af minutter hver dag.

Det vil være en fordel, at du har kendskab til Excel, men det er ikke et krav for at deltage og få fuldt udbytte af kurset. Uanset erfaring er det vigtigt at lære at arbejde korrekt med de grundlæggende værktøjer. Så derfor skal du bare møde op, frisk og fuld af spørgelyst, og så lover vi dig en rigtig god kursusoplevelse.

Kurset er opbygget omkring øre, øje og hænder. Der vil være en vekslen mellem teori og praktiske øvelser. Det er vigtigt, at du får tid til at arbejde med opgaverne i praksis, og derfor har vi altid fokus på hands-on i undervisningen.

Trænerne hos MPAS er dygtige og erfarne, med mere end 15 års erfaring fra undervisning, konsulent og udvikling hos nogle af Danmark førende uddannelse steder, samt virkerheder fra både den offentlige og private sekter.

Vi har sammensat et fantastisk kursusforløb til jer. Men hvad kan vi gøre for at sikker jeres succes kriterier. I må meget gerne tænker over dette før kurset, da der først på kurser vil blive gennemgået ønsker og muligheder.

Kursets opbygning

Vores Excel Grund kursus starter helt fra bunden, og forklare hvorfor Microsoft Excel er et af de mest brugte programmer i de fleste virksomheder. Vi vil allerede her forklare hvorfor mange af dine kollegaer synes af Excel er verdens bedste program.

  • Hvorfor bruge Excel
  • Hvad kan Excel bruges til

For lettere at kunne bruge Excel er det en fordel at vide, hvor man finder ting og hvad det hedder. Vi vil også gennemgå hvordan man tilpasser Excel så de ting man bruger hverdag ligger nærmest. Alt dette for at massere af spare tid i den sidste ende.

  • Excel opbygning: Båndet og Værktøjslinjen. Formellinjen. Kolonner, Rækker og Celler. Projektmapper og Ark.
  • Indtastning og redigerer : Af Tekst og  Tal. Rækker og Kolonner.
  • Kopier og flytte data: Ved hjælp af Båndet, Musen og Genvejstaster
  • Brug af Fyldhåndtagets: De enorme tidsbesparende fordele. Flere muligheder

Opbygning af formler – Lige fra de grundlæggende regler til brug af de avanceret relative og absolutte referencer. Til brug af de mest brugte funktioner som er stadard i Excel. Du vil lære at bruge dem på den korrekte måde.

  • Regneregler: Gange og Dividere. Plus og minus. Parenteser
  • Simple funktioner: Sum, Min, Maks, Middel og Tæl
  • Introduktion de andre funktioner: Hvis
  • Absolutte referencer: Brug af $ tegn i cellereferencer

For at kunne bruge Excel skal man kunne finde sine data, derfor er det vigtigt at vide hvordan man navigere rundt i Excel. Samt hvis man ønsker at opsætte Excel regnearket pænt og overskueligt skal man også kunne markere, da det kun er det markeret der bliver ændret.

  • Navigere: Mus eller Tastatur
  • Marker: Mus eller Tastatur. Brug af Shift og Ctrl.

Vi skal her se på alle de muligheder som findes i Excel til at ændre udseendte i vores regnearket, så det bliver mere overskueligt, samt lettere at sælge sit budskab. For hvis brugerne ikke kan finde det de skal bruge, hvad skal de så bruge Excel regnearket til.

  • Skrifttype: Fed. Kursiv. Størrelse. Baggrund. Hævet.
  • Justering: Lodret og Vandret. Ombryd tekst. Flet og centrer.
  • Tal: Valuta. Procent. Dato.
  • Formatér som Tabel: Store datamængder.
  • Betinget formatering: Ændre udseende hvis en betingelse er opfyldt.
  • Formatpenslen: Genanvend formatering.
  • Fjerne formatering: Nulstil/fjern formatering.

Tit har vi brug for at printe vores Excel regneark og som standard står det ikke optimalt fra starten af. Derfor skal sideopsætningen tilpasset hvergang.

  • Sideopsætning: Margener. Retning. Størrelse. Udskriftsområde. Side Skift. Udskriftstitler
  • Sidehoved / Sidefod: Gentagende tekst på flere sider. Sidenummer. Logo. Firmanavn
  • Skalering: Tilpasning på en side
  • Visningsformer: Normal og Sidelayout

Excel er andet end tekst og tal. Har man mange tal kan det betale sig at få dem vis i et diagram.

  • Data: Hvordan skal data stå. Hvilken data kan bruges.
  • Diagramtyper: Søjle. Kurve. Cirkel
  • Tilpasning: Tilføje information. Titler. Etiketter. Gitterlinjer
  • Formatering: Ændre udseendet. Farver. Placering. Talformat

Excel kan bruges på 2 forskellige måder. Som et regneark med formler eller en tabel/liste med mange data. Disse data kan komme fra en virksomhed database (CRM, ERP eller økonomi system), som skal analyseres eller behandles. Mere om analysere af data på Excel Videregående eller Pivot kurset.

  • Opbygning af en liste:
  • Formater som Tabel
  • Sorter og filter

Vores Excel regneark behøver ikke kun at bestå af et ark. Det er muligt at dele sine data ud på flere ark, og få dem til at “snakke” sammen. Vi skal lære at opbygge et regneark der gør brug af flere ark og oprette formler som går på tværs af flere ark.

  • Arbejde på flere ark samtidig
  • Oprette tvær gående formler

Vi vil under hele kurset komme med Tips og tricks der vil gøre det lettere at arbejde med Excel, både til jer som bruger mus og til dem som vil lære genvejstaster. Vi på vores hjemmeside samlet et oversigt over genvejstaster.

  • Tilpasning: Af Excel, Indstillinger
  • Genvejstaster: Excel og Windows

top
© MPAS & VibeThemes
X